úterý 19. března 2013

Jak jsem přešel z KDE na GNOME

Přibližně před měsícem jsem měl možnost nahlédnout na GNOME 3 u OpenSUSE 12.2. Za pár dní začal odpočet na vydání OpenSUSE 12.3 a řekl jsem si že počkám. Jakmile byla možnost stažení nové verze OpenSUSE 12.3, okamžitě jsem ji vyzkoušel. Nejdříve přišla ke slovu aktualizace celého systému, v nemž byla instalovaná verze OpenSUSE 11.3 s grafickým prostředím KDE. Důvody byly hned 2. Za prvé jsem věděl, že nebylo možné používat starší verze OpenSUSE 11.4 a 12.1 kvůli nekompatibilitě jádra systému s procesorem v mém notebooku a za druhé kvůli případnému downgradu zpátky na starší verzi, kdyby si náhodou jádro systému a procesor nerozuměli.

Samotná aktualizace na 12.3 proběhla docela bez problémů. Bohužel jsem celý proces trochu podcenil. Jakmile došlo na spuštění systému nastal pád až u grafického systému KDE. Nevím, kde byla chyba, ale bylo rozhodnuto. Vyzkouším GNOME, které se mi líbilo.

Vzhledem k tomu, že není možné při aktualizaci přecházet z jednoho prostředí na druhé, jsem zvolil novou instalaci. Vše proběhlo poměrně hladce. Žádná zasekaná instalace ani problémy při spouštění systému se nekonaly. Trochu mě zarazilo pomalejší spouštění. Neodradilo mě to a zkusil jsem v novém systému s prostředí GNOME 3 pracovat. Velice mě překvapila rychlost celého prostředí, která je oproti staršímu KDE o mnoho větší.

Práce v tomto systému je velmi plynulá a rychlá i při větším množství spuštěných programů. První spuštění každého programu trvá o trochu déle, ale pokud zavřete program a za krátko ho chcete používat znovu, je to otázkou téměř okamžiku. Zde si troufnu napsat, že GNOME je v současné době rychlejší než KDE. To jsem testoval na live verzích OpenSUSE 12.2. Doporučuji otestovat OpenSuse 12.3 v live verzi instalovanou například na bootovatelnou flash pamět. Postup jsem již uveřejnil v článku "Instalace live verze linuxu OpenSUSE na flash".

Vyplatí se počítač uspávat do RAM. Pro přihlášení do systému pak není potřeba více jak 30 vteřin v závislosti na délce hesla. Osobně jsem naměřil něco okolo 20-ti vteřin. Po uplynutí této doby jsem již mohl pracovat i na internetu. Dále je docela zajímavá funkce tlačítka "Windows" na klávesnici, kterou stojí za to vyzkoušet, protože urychluje práci.

Jak už to tak bývá nic není bez problémů. Také při instalaci OpenSUSE 12.3 s grafickým prostředím GNOME jsem jich několik musel řešit. Prostupně budu zveřejňovat co a jak jsem řešil a co je nového v tomto sytému.

Zde je odkaz ke stažení OpenSuse:
http://software.opensuse.org/123/cs

Žádné komentáře:

Okomentovat